Over mijn linkerhand


Sinds een paar weken heb ik last van trilling in mijn linkerhand. De eerste keer dat ik er last van had was toen ik lag op mijn rug en een borst oefening deed. Ik was er even confuus van en dacht: dat komt vast omdat ik niet goed lig, een van mijn zenuwen af knel. Maar het begon zich te herhalen, ook in mijn yogahoudingen als ik mijn arm omlaag houdt in de Trikonasana of als ik op mijn rug lig voel ik tintelingen in mijn linkerhand.

Wat kan dat zijn? Is de eerste vraag die ik mijzelf stel. Krachtverlies, tekort aan iets om het lichaam op peil te houden, is wat ik doorkreeg. Dus extra goed opletten hoe ik mijn handen plaats in verschillende houdingen en wat oefeningen om de spieren rond de schouder te versterken aan mijn oefeningen toegevoegd.

Maar na een paar weken, een week of twee, vond ik het wel genoeg, laat ik toch maar een afspraak maken met de dokter. Voor het maken van een afspraak bel ik haar op, ze neemt zelf de telefoon op en stelt mij wat vragen waarop ik haar antwoord geef. Ook zeg ik tegen haar dat ik een bloedonderzoek wil doen, om mijn vitaminen te onderzoeken.
“Wil je dat, vraagt ze mij?”
“Ja graag!”
“Oké, zegt ze, ik zal een verwijzing aan je toesturen voor een bloedonderzoek, en verder kun je op donderdag 21 april om 13.30 uur naar de praktijk komen om je linkerhand te onderzoeken.”


Op de afspraak met de dokter maak ik kennis met de collega van de dokter. Ze onderzoekt mijn bewegingen van de linkerhand, pols en elleboog, een geeft aan dat het wellicht carpaletunnelsyndroom kan zijn.
“Ja dat kan voorkomen op uw leeftijd, zegt ze tegen mij.”
Ze laat mij een webpagina zien waarop de informatie staat over deze aandoening en stuurt deze pagina naar mijn e-mailadres zodat ik de informatie rustig kan nalezen. Ook adviseerde ze mij een brace voor mijn pols te dragen. Mocht dit niet helpen dan kan er eventueel een lichte ingreep volgen.
“Maar, zegt ze, zover hoeft het niet te komen, door het dragen van een brace kan het binnen zes weken verholpen zijn.”


Zelf vraag ik haar nog of het te maken kan hebben met het feit dat ik vegetarisch ben en wellicht mijn bloed moet worden onderzocht of de waarden van mijn vitaminen enz wel kloppen.
“Dat denk ik niet, zegt ze maar het kan nooit geen kwaad uw bloed te onderzoeken!”


Op de  fiets naar huis denk ik: een carpaletunnelsyndroom, klopt dat wel? Natuurlijk wil ik ook graag mijn gevoel volgen en mijn bloed laten testen. 


Dus op dinsdag 26 april 2022 mijn bloed laten prikken en op vrijdag 6 mei 2022 bel ik met de dokter om te vragen naar de uitslag.
“Uw vitamine d zijn wat laag, ik adviseer u een vitamine d kuur te nemen.”


Dat is dus wat mijn lichaam mij wilde laten weten.
Signalen dat er sprake is van een vitamine d tekort: 

  • Vermoeidheid of tekort aan energie

  • Zwakkere botten

  • Bloedend tandvlees

  • Pijn, trillingen of kramp aan spieren en gewrichten

  • Lusteloosheid

  • Angstaanvallen


Last van trilling in mijn linkerhand, kan in mijn geval dus veroorzaakt worden door een vitamine d tekort, dus geen brace om mijn pols voor zes weken, maar gewoon vitamine d slikken en ondertussen doorgaan met mijn oefeningen.


Zo zie je maar, het is wijs om naar je gevoel te luisteren, je bloed laten testen omdat je daar heel veel in kunt lezen en allerlei lichamelijk ongemak kunt voorkomen. 


Voelen is een kwaliteit van het tweede chakra. Wat chakra’s zijn en hoe je ze kunt inzetten om het leven gemakkelijker te ondergaan daar praat ik over in de training: Chakra Chikitsa. Een training waarin je leert over de chakra’s, oefeningen om je af te stemmen op chakra’s, en wat ze voor je kunnen betekenen om het leven aangenamer te maken. Op mijn website staat informatie wanneer ik deze training geef.


Namaste,


Catharina Blijlevens

Laat je innerlijk stralen!


 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Yogatherapie, zelfhelend vermogen

Zorg voor ontspanning