Tapah, wat een hitte

Tapah is een van de vijf niyamas. Een niyama is een regel binnen de Yoga die zegt hoe je je gedraagt ten opzichte van jezelf. Tapah betekent letterlijk verbranden, en het verwijst naar het opbouwen van een dagelijkse Yoga discipline die bijdraagt aan het vrij laten door stromen van energie.

Aan het begin van de zomervakantie werd ik tot stilstand gebracht door een knieblessure. Mijn rechterknie blokkeerde volledig. Deze knie wilde niet meer buigen en ik kon amper op mijn rechterbeen staan. Eerst werd ik overvallen door lichte paniek, die spoedig overging in overgave. Het enige wat ik kon doen was mij overgeven aan de situatie. Het was hard nodig dat ik tot stilstand kwam. Normaliter heb ik de neiging om door te bewegen, maar nu kwam er een sirene stilte van binnen uit, die tegen mij zei: "Stop, neem de ruimte om te rouwen." 

Net na de zomerwende werd ik geconfronteerd met iets dat mij heel erg raakte. Iets dat mij zo raakte dat ik mijn Yoga practice niet kon voortzetten, van mijn Yoga mat af moest stappen. Zodat ik eindelijk ruimte kreeg om mijn verdriet er te laten zijn en mijn tranen kon laten gaan. Tranen die verwijzen naar het eelt van de ziel. Onlangs zei iemand het nog tegen mij: "Daar krijg je eelt van op je ziel." 

Maar is het handig om eelt op je ziel te hebben. Je ziel die verbonden is met je hart. Mijn hart dat zo werd geraakt net na het begin van de zomer. Een seizoen dat volgens de Chinese geneeskunde zeer geschikt is om te werken aan hartzaken.

Het hart en de zomer

Het hart is het kloppend centrum van het lichaam, zonder hartslag is er geen leven. Het is een van de belangrijkste organen. De Chinese geneeskunde zegt  dat als een van de organen niet goed functioneert de andere organen ook minder gaan functioneren en dat dit invloed kan hebben op andere structuren van je lichaam. Deze kunde heeft de organen opgedeeld in orgaanparen, ieder paar is gekoppeld aan een van de seizoenen. De zomer is gekoppeld aan het hart en is het beste seizoen om te werken aan zaken die het hart betreffen. Een seizoen dat meestal staat voor zon en hitte. 

Hitte is nodig om tot een bepaald kookpunt te komen, zodat omhoog kan borrelen dat wat van binnen naar buiten wil bewegen. In mijn geval wilde mijn verdriet naar buiten bewegen. Deze zomer heb ik heel wat tranen laten gaan. Mijn knie was dik en opgezwollen, iedere keer als ik mijn tranen rijkelijk liet vloeien kreeg ik meer ruimte in mijn knie. Heerlijk voelde het om nu eens eindelijk mijn tranen te laten vloeien in plaats van ze tegen te houden of weg te stoppen. Niet alleen mijn knie had er baat bij, ik merkte dat ik ook steeds zachter werd. Ja, er gebeurde wel iets met mij deze zomer.

Mijn zomer

Een zomer waarin ik mij bezig hield met mijn verdriet. Verdriet dat voor lange tijd mijn energie blokkeerde. Die knieblessure was zo gek nog niet, het is een seintje van mijn ziel. Het roer moest om, alsof er tegen mij werd gezegd: breng je aandacht terug naar de zomer van 2006, het jaar waarin je moeder werd. Deze zomer 2018 ging ik samen met mijn dochter veel naar het strand. Om hier te komen moest ik samen met haar de hitte in de duinen trotseren. Daar in die hete duinen is heel wat naar boven komen borrelen, kwam al mijn verdriet los en kreeg ik steeds meer zicht op wat er onder lag.

Sinds 2006 heb ik het mij niet gemakkelijk gemaakt, was ik in gevecht met de moeder in mij en de vrouw die een eigen bedrijf runde. Maar daar in die duinen, toen ik zo mijn focus op haar had, op mijn dochter begonnen langzaam de schellen van mijn ogen te vallen. Zij was in mijn leven gekomen door haar had ik de titel moeder gekregen. Een moeder die al heel veel aandacht voor haar had, maar nog nooit zo duidelijk had gezien dat dat mijn missie was, haar opvoeden en haar begeleiden.

Dat van die mat af stappen was zo gek nog niet, het gaf mij de ruimte om te zien wie ik ben. Een heldere intuïtieve vrouw, die moeder is van een prachtig kind en haar tranen rijkelijk mag laten vloeien! Aan het einde van deze zomer kwam er een eind aan het conflict in mij, mijn dochter gaat binnen kort naar de middelbare school en breng ik mijn aandacht weer terug naar mijn bedrijf.

Dank je wel knie blessure, het voelt rustig en opgeruimd in mijn hart!

Namaste,
Catharina Blijlevens








Reacties

Populaire posts van deze blog

Over mijn linkerhand

Yogatherapie, zelfhelend vermogen

Zorg voor ontspanning