Yoga les geven


Yoga is een worden en meer dan het vastpakken van je voeten. Sinds 1999 bewandel ik het pad van Yoga, en het heeft mij  nog geen dag verveeld. Dagelijks ben ik te vinden op mijn meditatie kussen en op mijn Yoga mat. Heel wat uurtjes heb ik hier aan besteed. Hierdoor kan ik nog steeds gemakkelijk bij mijn voeten. Iets dat ik niet kon in 1999, mijn hemel wat voelde ik mij stijf en raakte ik in de war toen de Yoga leraar tegen mij zei: "Jij bent een leraar, dat zie ik in je ogen". Je ogen, het zijn de spiegels van de ziel. Zelf zag ik mij niet zo, op dat moment, ik een leraar, ik voelde mij stijf en dacht: ja, het zal wel. Maar ik kocht zijn boek: de Power of Yoga en volgde een eerste Yoga teacher training.

Na deze training opende ik mijn Yoga en Pilates school: Bodyflex 100% Catharina. Mijn dagen waren gevuld met het geven van Yoga en Pilates lessen. Ik had het enorm naar mijn zin tot dat moment dat alles anders werd en mijn ware Yoga avontuur begon. Toen ik werd gedwongen om naar binnen te bewegen, op zoek naar mijzelf. Hoe kom ik hier door heen? Dat was mijn grote vraag toen ik in 2006 zwanger raakte. Niet ongepland, beiden wilde we een kind. We hadden het alleen niet verwacht dat het zou gebeuren, maar het gebeurde en toen kwam ik oog in oog te staan met mijn demonen, wezens die je creëert gedurende je leven, energie die aan je haakt alsof het van jou is, en dat blijft het tot je besluit, het is genoeg, dit is niet wie ik ben.
 
Yoga is niet het kunnen vastpakken van je voeten. Yoga is jezelf herontdekken, duiken in de kluwen van afweermechanismen die je gedurende je leven hebt gecreëerd, al die gedachten die door je hoofd spoken, situaties die zich blijven herhalen, gekoppeld aan je mechanismen. Afgelopen week had ik een gesprek met een dame, ze raakte het aan, mijn demon die al mijn hele leven met mij mee wandelt.  Toen zij het aanraakte zag ik het ook, ik hoor het je denken zei ze tegen mij, ja het zal wel maar, je mag nu echt Catharina laten zien, zei zij tegen mij.

Haar woorden resoneerden in mij. Ze had gelijk, dat ene negatieve zinnetje dat al mijn hele leven met mij meeloopt, het zal wel, dat mag weg. Van het kind dat veel heeft doorstaan tijdens haar leven. Maar altijd weer de moed wist te verzamelen om door te bewegen, om te komen tot dit punt, dit inzicht, dit is niet wie je bent, je bent liefde, wel of niet gemaakt in een moment dat je ouders het wenste, je bent er, en je bent er omdat jij dat wil. Niemand heeft je gedwongen of gezegd dat je het moest doen, iets in mij had een enorme wil om hier te zijn. Wil is wat je nodig hebt om je te brengen tot een dagelijkse discipline die ervoor zorgt dat je lichaam gezond blijft. Je lichaam is het voertuig van je ziel, een omhulsel waarin je verblijft tot je weer vertrekt en dan kan je het maar beter naar je zin hebben.
 
In het hier en nu geef ik nog steeds les. Zelf zal ik niet zo snel zeggen: "ik ben een leraar". Wat ik wel weet, is dat als ik les geef ik het heel erg naar mijn zijn heb en voel dat ik leef! Yoga leer je eerst aan jezelf en dan aan een ander. Het vak Yoga leraar begint met zelf oefenen.

Ook Yoga beoefenen in het najaar start in mijn Yoga studio de training: het A B C van Yoga, een intensieve Yoga training die bestaat uit acht lesdagen en waarin ik je bouwstenen aanreik om een dagelijkse Yoga discipline op te bouwen en het beste in jou naar boven te halen.
 
Namaste,
 
Catharina Blijlevens

Reacties

Populaire posts van deze blog

Over mijn linkerhand

Yogatherapie, zelfhelend vermogen

Zorg voor ontspanning