Vitamine d en de overgang

Vitamine d heb je nodig om je botten gezond te houden. Vitamine d krijg je niet binnen door voeding maar je lichaam neemt ze op middels de huid door de ontvangst van zonlicht. Het beste moment om dit te doen is in de periode van april tot en met oktober omdat dan de straling van de zon zorgt voor de vitamine d aanmaak in het lichaam. Je hoeft daarvoor niet de hele dag in de zon te verblijven, het liefst neem je in de ochtend tussen 10 en 11 uur een klein zonnebad van 15 minuten waarbij je handen, voeten, onderbenen en je gezicht in de zon houdt zonder bescherming van zonnebrand. Op deze manier neemt je lichaam het licht op en kan het overgaan tot de aanmaak van vitamine d.

Een gebrek aan vitamine kan leiden tot broze botten, verminderde weerstand, slaapgebrek en wisselende gemoedstoestanden.

Zelf kwam ik erachter dat ik een vitamine d tekort had nadat ik op eigen verzoek mijn bloed had laten onderzoeken.

Ik kwam hiertoe nadat ik een programma had gezien op tv over een zeer overtuigd veganist. De dame in kwestie had besloten dat al het voedsel dat van dieren afkomstig is verbannen moet worden van de eettafel. Prima besluit maar je kan hierdoor belangrijke voedingsstoffen voor het lichaam mis lopen. Het is niet erg dat je het doet, maar je moet op zoek naar vervangers die ervoor zorgen dat je de bewuste stoffen die nodig zijn voor een gezond lichaam op een andere manier naar binnen krijgt. Je bloed daar kun je in aflezen of je de nodige stoffen naar binnen krijgt. De dame in kwestie had een tekort aan vitamine B 12, dit kan ontstaat als je geen dierproducten tot je neemt.

Zelf ben ik vegetarisch. Tot en met de overgang was dit geen probleem, maar in de overgang begon mijn lichaam toch tekenen te vertonen dat het niet helemaal meer senang was. Pijnlijke spieren, wat stijver en soms wat prikkelbaar zijn.

Dus toen ik het programma bekeek en haar uitslag hoorde dacht ik het kan geen kwaad om mijn bloed te laten onderzoeken.

De uitkomst, een vitamine d tekort, ja de zon en ik zijn tot een bepaalde leeftijd vrienden gebleven, daarna nam het wat af. Op zeer jonge leeftijd heb ik een derde graad verbranding opgelopen door te lang in de zijn te zon zonder bescherming. Na dit voorval ben ik altijd heel voorzichtig geweest met de zon.

Na de uitslag kreeg ik van de dokter een kuurtje om mijn vitamine d terug op peil te krijgen, de herinnering aan het voorval met de zon op jonge leeftijd daar heb ik afscheid van genomen.

In het hier en nu, zit of loop ik iedere dag even in de zon (als deze schijnt), 15 minuten onbeschermd (dit kun je bijhouden op een wekker of je mobiele telefoon) dan stap ik eruit en ga ik verder met mijn dag. Als ik langer van de zon wil genieten smeer ik mij in met zonnebrand.

De kuur en nieuwe houding ten opzichte van de zon slaan aan, ik heb geen pijnlijke spieren meer, slaap beter en heb minder last van wisselende gemoedstoestanden.

Vitamine d zijn belangrijk voor de opbouw en het behoud van je lichaam, en kan helpen om gemakkelijker door de overgang te gaan. Wat nog meer kan helpen om gemakkelijk door de overgang te gaan, daar informeer ik je graag over in de workshop: Hormoon Yoga, voor een gemakkelijke overgang.

Wanneer: zaterdag 24 augustus 2019
Aanvang: 14.00 uur einde 16.00 uur
Kosten € 35,00
Waar: Yoga en Pilates studio, Bodyflex 100% Catharina, Frederikstraat 60 A, Den Haag.

Voor deelname kun je je aanmelden via de website: www.bodyflex.nl/contact

Een zonnige groet,

Catharina Blijlevens

Reacties

Populaire posts van deze blog

Over mijn linkerhand

Yogatherapie, zelfhelend vermogen

Zorg voor ontspanning