Mama, ik ben verkouden

Mama, ik ben verkouden. Hoe komt dat? Een vraag die een kind je kan stellen. "Dat kan zijn door de overgang naar een volgend seizoen, lieverd, waardoor je even uit balans bent. Maar wat ook kan zijn is dat je te veel rauwkost eet de laatste tijd!"

Sinds kort is mijn dochter groot fan van allerlei voedsel goeroes. Welke ze allemaal bekijkt daar heb ik niet direct zicht op, maar er is er een die heeft een grote invloed op haar eetpatroon. Geen boterhammetjes meer. Daar was ze trouwens nooit echt een fan van, maar op dit moment besteed ze veel aandacht aan haar lunch voor in haar verkleinde lunchtrommeltje.

Soms krijg ik een what's app van haar met een verzoek allerlei producten te kopen waar ze in het verleden van gruwelde: komkommer, sla, wortel, tomaten. Dat mag, ze is volop in ontwikkeling en ze groeit als kool. Van een heerlijk gezette tienjarige is ze getransformeerd naar een lange slanke 13 jarige puber. Jawel de pubertijd is begonnen, een fase van je eigen identiteit ontwikkelen en je eigen stempel neerzetten. Dus ik vind het prima dat ze aan het experimenteren is in de keuken, tot een zekere hoogte natuurlijk als ik zie dat de balans verstoord raakt. En dat is die: ze is verkouden.

"Weet je", zeg ik tegen haar, ik heb geleerd op een workshop ayurvedisch koken dat rauw voedsel niet goed is voor je spijsverteringssysteem. Volgens de Ayurveda levert dit een hoop stress op voor je systeem dat je voedsel omzet in bruikbare energie voor je lichaam. Deze leer schrijft voor dat je dit soort voedsel eerst kookt. Je hoeft het niet helemaal gaar te koken maar dat het harde ervan af is, dat maakt het beter verteerbaar voor je maag, hierdoor hoeft hij minder hard te werken en blijft je zenuwstelsel in balans. Dat heb ik je wel eens verteld toch dat je een zenuwstelsel uit meerdere systemen bestaat en dat een deel verantwoordelijk is voor je spijsvertering en een ander deel voor rust en herstel, dat als het ene te hard moet werken dit invloed heeft op het andere systeem waardoor je uit balans kunt raken en gemakkelijker verkouden kan worden of meer vatbaar bent.

Ze luistert aandachtig naar wat ik vertel. Dezelfde avond nog volgt ze mijn advies op: "Doe ik het zo goed mam?" Ja, lieverd, heel goed even in warm water leggen zodat het blad minder hard is. Je hoeft dit alleen te doen met sla die hard is, met hele zachte botersla hoeft dit niet.

Gelukkig, denk ik, ze pakt mijn advies op. "Mam, wat kan ik verder nog doen aan mijn verkoudheid?" Ik antwoord: "je kunt stomen boven een kom water of wat je ook kunt doen is het neti kannetje gebruiken, je weet wel het potje dat mama ook wel eens gebruikt. Dit is een potje dat wordt ingezet binnen de Yoga en Ayurveda om je neus schoon te maken. Je vult het kannetje met lauw water waar je aan toevoegt wat zout, je houdt je hoofd wat schuin boven een wastafel en plaatst het tuitje van het kannetje in je neusgat, je laat het water in je neus stromen, het water stroomt via de  keel naar buiten. Gebeurt dit niet, snuit dan je neus leeg boven de wastafel. Heb je een neusgat gedaan, herhaal dan de procedure voor het andere neusgat. Als je het dagelijks gaat gebruiken pas dan op met de hoeveelheid zout. Teveel zout kan leiden tot droogte in de neus, daarom is het beter om de twee dagen erna de verhandeling te verrichten zonder toevoeging van zout.

De volgende dag zie ik mijn badtafel. Die zit er niet schoon uit, mijn neti pot staat op het keuken aanrecht. Ach de lieve schat, denk ik, ze heeft het gedaan, ze heeft haar neus schoongemaakt met de neti pot. Trost op mijn meisje, nu nog even tegen haar zeggen dat ze een volgende keer de badtafel schoonmaakt. 

Wat ik zelf iedere dag doe om verkoudheden buiten de deur te houden is nodi shodhana (reinigen van de nadis). Voor deze oefening neem je plaats in een gemakkelijke zithouding of ga je zitten op een stoel met beide voeten op de grond. Zorg ervoor dat je rechtop zit, met behoud van de natuurlijke hollingen van de rug. Plaats je rechterduim tegen het rechterneusgat, plaats je wijs en middelvinger tussen de wenkbrauwen, hou je linkerneusgat open, adem in door je linkerneusgat, plaats je ringvinger tegen je linkerneusgat je sluit het linkerneusgat, open je rechterneusgat adem uit, adem in door het rechterneusgat, plaats je duim tegen je rechterneusgat je sluit het rechterneusgat, open je linker neusgat adem uit. Dit is een ronde, herhaal voor minimaal 9 keer. Doe dit aan het begin van de dag, op het midden van de dag en aan het einde van de dag voor de duur van 30 dagen. Je ervaart meer balans en bent beter opgewassen tegen verkoudheden en andere disbalans. 

Meer weten over deze oefening of een keertje bij mij doen in de studio. Op mijn website www.bodyflex.nl vind je het lesrooster van mijn wekelijkse lessen, informatie over prive lessen en de workshops die ik geef.

Namaste,

Catharina Blijlevens


Reacties

Populaire posts van deze blog

Over mijn linkerhand

Yogatherapie, zelfhelend vermogen

Zorg voor ontspanning