Essentieel beroep



Essentieel beroep, heb je een essentieel beroep dan kun je blijven werken, heb je dat niet dan is je bedrijf gesloten of werk je thuis. Wat of wie open mag blijven staat op de website van de overheid. Mijn beroep of bedrijf: Yoga en Pilates Studio staat niet op deze lijst, dus sinds 15 december 2020 is mijn bedrijf voor publiek gesloten en werk ik tot 19 januari 2021 achter de schermen, online. Dan horen we of we weer open mogen, naar ons werk kunnen gaan en aan welke activiteiten we kunnen deelnemen. 

Is het een straf om deze periode van het jaar achter de schermen te bewegen, minder naar buiten te gaan en alleen naar buiten te gaan als het echt nodig is, je boodschappen te doen, een ommetje te maken om wat buitenlucht op te snuiven? Nee, dat is het niet, het is zelf zeer heilzaam om deze periode van het jaar, een stap naar achter te doen en gelijk de natuur je aandacht naar binnen te keren. Niet meer je aandacht op de ruis van buiten, maar binnenskamers aan projecten werken of gewoon, de boel de boel laten. Ieder jaar doet de natuur dit ook, en ieder jaar weer ontwaakt zij in de lente, komt het groen weer naar buiten. 

Maak er geen drama van, dat je nu niet open mag zijn, dat kost ontzettend veel energie en werkt averechts, dat tast je immuunsysteem aan, daar wordt het niet sterker van, maar zwakker. Iets waar ik mij graag in verdiep, de verschillende systemen van het menselijk lichaam, hoe deze in evenwicht blijven en hoe deze uit evenwicht gaan. 

Het immuunsysteem verzwakt als je het onder grote druk laat presteren of er te veel van verwacht. Het heeft gelijk ieder ander trainingsprogramma niet alleen maar prikkels nodig, maar ook rust. En daar leent deze tijd zich heel goed voor, de natuur rust, de energie beweegt naar binnen, geen goed moment om op hetzelfde tempo door te bewegen, maar een zeer geschikt moment het rustig aan te doen. Nu tot rust komen schept de mogelijkheid kansen te blijven zien en nieuw leven te creĆ«ren. Dat doet de natuur ook, ze heeft haar zaden opgeslagen in de aarde, en onder de grond worden deze verzorgd, gevoed en voorbereidt op een volgende fase, de fase waarin de natuur weer ontwaakt. 

Daar houd ik mij graag mee bezig, hoe de natuur beweegt, welk effect een seizoen op je heeft, en hoe je hier je voordeel mee kunt doen. In het verleden ging ik ook altijd maar door, maar in het nu na heel wat jaren van trainen in geduld en tot stilstand komen, geniet ik van deze fase van het jaar, werk ik achter de schermen door aan mijn projecten waarvan ik weet dat deze pas later tot uiting zullen komen. 

Wil jij dat ook, oefenen in geduld en tot een ontspannen staat komen? In mijn Yoga studio geef ik Yoga en meditatie lessen. 

Yoga en mediteren zijn heel nuttig om in evenwicht te blijven ten tijde van onzekerheid en de druk op de zorg tegen te gaan. Zij die nu moeten blijven werken hebben het niet gemakkelijk, wij kunnen ervoor zorgen dat zij het minder druk krijgen, door goed voor onszelf te zorgen en ons terug te trekken als de natuur dit ook doet, dit heeft een enorm heilzaam effect op jou en de samenleving. Je schaadt er niemand mee, met Yoga en mediteren en leert een hele belangrijke tool om je immuunsysteem te versterken. 


 Namaste, 
 Catharina Blijlevens 


Reacties

Populaire posts van deze blog

Over mijn linkerhand

Yogatherapie, zelfhelend vermogen

Zorg voor ontspanning