Ruimte voor de oorzaak


Hoofdpijn, wat doe jij dan? “Dan neem ik een aspirine, want dan kan ik verder!” Was het antwoord. “Dat doe ik niet, heb ik toen geantwoord, ik neem geen aspirine, ik kom tot stilstand en geef mezelf de ruimte de oorzaak te achterhalen van mijn leed.”

Want dat is wat het is leed, wel in een lichte vorm, maar het is lijden, het lichaam geeft aan dat het niet tevreden is en communiceert dat door een signaal af te geven, in dit geval is dat hoofdpijn. Prachtig hoe het lichaam dit aangeeft, en iedere keer als jij dat negeert of in de wind slaat, zal het lichaam met hetzelfde antwoord komen, als jij het in een zelfde situatie brengt. Iedere keer kun je er weer een aspirine ingooien, maar er komt een moment dat het lichaam zegt, je luister niet en je echt laat voelen, het lijden groter maakt om je te doen inzien dat je houding ten opzichte van je lichaam niet een juiste houding is, het geeft je nog meer signalen, en alles wat jij hoeft te doen, is er naar luisteren.


De toepassing van een aspirine is ergens aan je doorgegeven. Als kind doe je dit niet, als baby doe je dit niet, het zijn je verzorgers die het aan je geven. “Hier neem maar een aspirientje dan voel je je snel weer de oude!”


Dat is niet zo, heel langzaam doe je het zelfhelend vermogen de das om, voel je niet meer, mag je niet voelen, want dat zit in de weg, je wilt door met waar je mee bezig bent, en daarom stop je het aspirientje in je mond, dat jou tijdelijk verder laat bewegen. Verder laat bewegen en jij niet weet de oorzaak van het lijden van het lichaam.


Je zat verkeerd, hebt iets gegeten/genomen wat je lever vervuilt, je hebt het lichaam teveel stress gegeven. Ik noem er even een paar op die voor hoofdpijn kunnen zorgen, deze opsomming is niet volledig, maar kunnen wel oorzaken zijn van het gevolg waar je in het hier en nu mee te maken hebt: hoofdpijn. 


Gevolg, onderzoek naar de oorzaak, en dan zorgen dat het geen vaste grond meer kan krijgen is een regel die een Yogi toepast. Een Yogi is iemand die zijn leven inricht conform de wetenschap van Yoga. Dat niet de wetenschap is die de mensheid volgt om in harmonie te zijn maar wel een wetenschap is die enorm kan bijdragen mensen terug te krijgen in evenwicht en harmonie.


Zelf beoefen ik sinds 2000 Yoga. In 2004 heb ik mijn vaste baan opgezegd en ervoor gekozen zelfstandig ondernemer te worden, dat betekent in het nu, dat er voor mij wordt besloten mijn bedrijf: een Yoga en Pilates studio voor publiek te sluiten en achter de schermen verder te bewegen.


Hoofdpijn krijg ik er niet van, mij zorgen maken daar ben ik mee gestopt, dat heb ik wel eens gedaan, maar sinds ik mijn systeem heb opgeruimd en oude gedragingen de deur heb uitgedaan, kan ik weer bewegen vanuit creatieve en positieve energie.


Een hele fijne energie die mij in het hier en nu goed van pas komt en helpt om verder te bewegen in deze corona tijd. Was ik een jaar geleden nog wars en tegen online werken, in het nu werk ik online en kom ik iedere lockdown tot een nieuw inzicht of een handige tool om door te bewegen in deze lastige tijd.


Want dat is het, een lastige tijd. Een fase waarin ons regels van hogerhand worden opgelegd die zouden leiden tot meer evenwicht en minder ziekten. Is dat zo, dat hun wijze zal leiden tot meer evenwicht? Vooralsnog niet, overal zijn tegenwerkingen, het vaccin kan niet geleverd worden, problemen met de logistiek, een heel land wordt 'on hold' gezet, de staatsschuld stapelt zich op, jeugd ziet het niet meer zitten, wat ik begrijp, want zij zijn de toekomst, zij moeten dealen met de schulden die het ouderlijk gezag nu maakt.


En daar mag best wat van gevonden worden, de wetenschap van Yoga zegt dat je onnodig lijden moet voorkomen. De uitkomst je zorgen maken over de toekomst kan voor veel leed zorgen, en dat moeten we vermijden. Wij willen niet lijden, wij willen leven, daarom ben je op aarde, restricties die leiden tot zorgen, ongemak en lijden daar moet je naar kijken. Het OMT, outbreak management team, wil een virus uitdoven. Blijf thuis is hun advies, het is echt niet erg om een tijdje opgesloten te zitten, maar rust wisselt zich altijd af met actie, dat zijn nu eenmaal de wetten der natuur. Doe je dat niet dan kan je wel eens door een kracht die groter is dan jij tot schudden worden gebracht. Zoals het virus dat nu meer dan tien maanden het beleid in ons land bepaalt, waren we eerst een vredig volk, in het nu beschuldigen we elkaar van van alles en nog wat, zoals het gedachtegoed rond de ‘great reset’. Ik heb er wel eens naar gekeken, mijn hemel, als je dat gaat geloven, dan nodig ik je uit weer met beide voeten op de grond te gaan staan, gewoon tussen het gewone volk plaats te nemen.


Vreselijk wat een beschuldigingen sommige daar uiten, beschuldigingen die ze niet kunt staven, die ze alleen maar hard kunt maken door iemand op heterdaad te betrappen. Nee, dat is niet mijn gedachte over de ‘great reset’. Voor mij begint de ‘great reset’ bij jezelf, onderzoeken waar je gedachten en gedrag toe leiden, zorgen ze voor lijden of voor voorspoed, zorgen ze voor lijden stop er dan mee, zorgen ze voor voorspoed, ga er dan gerust mee verder! 


Gewoon, als moeder vraag ik voor onze kinderen aan alle partijen: kom weer met beide voeten op de aarde, kom tot rust en kijk voor een moment naar je gedachten, waar leiden ze toe, zorgen ze voor geweld en onrust, geef deze niet door aan de kinderen van de aarde, onthecht je hiervan, zorgen ze voor liefde en voorspoed, overlaadt ze hier mee! 



Namaste,


Catharina Blijlevens

Laat je innerlijk stralen!


www.catharinablijlevens.nl

Reacties

Populaire posts van deze blog

Over mijn linkerhand

Yogatherapie, zelfhelend vermogen

Zorg voor ontspanning