Elf maanden verder


Dit weekend zijn we elf maanden verder, elf maanden na die eerste persconferentie van onze premier in het torentje. Daar sprak hij voor het eerst tegen ons over het virus dat ons land had bereikt, en dat het tijd was voor maatregelen: het land ging in lockdown en ik kon niet anders dan meebewegen. 

Eerst was ik nog even beduusd, alsof ik een klap op mijn hoofd had gekregen, dit kan niet waar zijn, wat ik doe, valt voor mij niet onder sporten, dus dacht ik dat hij mijn bedrijf niet bedoelde. Maar toen de eerste klanten zich op die bewuste zondag begonnen af te melden werd het mij duidelijk dat het serieus was. Ook mijn bedrijf: Bodyflex 100% Catharina, een Yoga en Pilates studio moest de deuren sluiten voor publiek.


Een klant bezocht mij de volgende ochtend, natuurlijk was ik de volgende dag naar mijn bedrijf gegaan, een bedrijf waar ik sinds dat ik het had geopend voor publiek in juli 2004 dagelijks was te vinden. Ik kon het mij niet voorstellen dat dit virus het einde zou betekenen voor mijn bedrijf. “Jij hebt toch geen sportschool, we zweten toch niet!” zei de klant tegen mij. Maar helaas Yoga en pilates valt onder de rubriek sportscholen, dus ook ik moest mij houden aan de opdracht van het hoger gezag: voorlopig gesloten voor publiek.


En dat vond ik helemaal niet zo erg, het maakte niet meer uit, op dat moment had ik een legitieme reden mijn bedrijf voor publiek te sluiten: het mocht niet van het hoger gezag.


Heerlijk was het, die eerste maand zonder mensen in de studio, ook op straat was het echt genieten, het leek wel of de hele wereld baadde in de wereld van liefde en licht, want ja ook al moesten wij onze activiteiten staken, de natuur liet zich echt van zijn beste kant zien; de hele eerste lockdown was het prachtig mooi weer, scheen de zon, was het stil op straat, weinig mensen, de vogels en dieren lieten zich graag zien, het was heerlijk, het was zoals het zou moeten zijn in de lente, iedereen is stil en blij met de aanwezigheid van nieuw leven, het voelde voor mij als opnieuw geboren worden. 


En dat is wat het is, opnieuw geboren worden, nieuwe kansen scheppen om je creatie verder te laten leven, in mijn geval mijn een Yoga en Pilates studio. Een studio die sinds een paar jaar in zwaar weer was gekomen, mijn omzetten waren al een paar jaar aan het dalen door de opkomst van de grote Yoga scholen en het fenomeen online lessen volgen.


Maar goed, alhoewel mijn studio niet open mocht voor publiek, moest er wel brood op de plank en moest ook ik kijken hoe verder te gaan in deze nieuwe wereld, een wereld waarin oude patronen worden afgebroken en je wordt uitgenodigd anders te gaan werken. 


Iets in mij verzette zich niet, ik vond het wel fijn, anders werken, online, voor het eerst zag ik mijzelf lesgeven op een scherm, zag ik mijzelf bewegen door de ogen van het publiek. Goh, dacht ik, dat ziet er best goed uit, dat ziet er uit als iemand die het heerlijk vind wat ze doet: Yoga en Pilates les geven, andere de weg wijzen uit een lastige situatie te komen.


Want ja het was best een lastig jaar 2020. Drie maanden duurde de eerste lockdown voor mijn bedrijf, en ook al was het hoger gezag zeer aardig voor ons met hun steunpakketten, toch bleek al spoedig voor mij dat hun steun mijn bedrijf niet zou redden. 


Steun, die kreeg ik tijdens de eerste lockdown, maar de tweede en de derde lockdown kwam mijn bedrijf niet in aanmerking. Spijtig of niet, het hield mij even bezig, ik kon twee dingen doen: mijn bedrijf sluiten, mijn pand wegdoen, naar huis gaan, of mijzelf de vraag stellen: Waarom krijg ik geen steun? Waar resoneert dat op, was het niet al eerder voorgekomen in mijn leven, was het een patroon dat met mij meebewoog, waar ik mij van kan onthechten of kan blijven koesteren.


Ik besloot voor de eerste optie te gaan: mij onthechten van het zaadje mij niet gesteund voelen. En dat werkte, door deze energie los te laten, kreeg ik steun uit alle hoeken, niet vanuit de staatskas die ook weer gevuld moet worden, maar vanuit de onuitputtelijke bron van het universum: liefde en licht, waar je altijd steun van krijgt.


Om af te stemmen op deze bron hoef je slechts een keer het programma te downloaden, niet keer op keer naar een overheidsloket bewegen en weer die dreun op je hoofd krijgen, reset je programma, steun jezelf. 


We zijn dit weekend elf maanden verder, elf maanden na die eerste afkondiging van een lockdown. Elf het getal van openbaring, spiritualiteit en geestelijk inzicht. Dit weekend is het valentijnsdag, dag van liefde, je kunt er boos over zijn dat je elf maanden verder weer in een lockdown zit of omdat je geen steun ontvangt, maar je kunt ook bewegen naar de ruimte van je hart, daar het licht aanzetten, en tegen jezelf zeggen: ik adem liefde in, ik adem mijn oude gewoonten uit, dat geeft echt een veel fijner gevoel en betere steun! 


Ik wens je een hele fijne valentijnsdag!



Namaste,


Catharina Blijlevens

www.catharinablijlevens.nl


Laat je innerlijk stralen!


Reacties

Populaire posts van deze blog

Over mijn linkerhand

Yogatherapie, zelfhelend vermogen

Zorg voor ontspanning