Overgang, aandacht voor jezelf


De overgang is een goed moment om de aandacht op jezelf te richten, de ogen af te wenden van de ander en oog te hebben voor wat jij nodig hebt. De overgang is het moment waarop de menstruatie stopt. De jaren die hier aan vooraf gaan kenmerken zich door: onregelmatigheden in de menstruatie, prikkelbaar zijn, emoties die alle kanten opbewegen, een lichaam dat anders gaat reageren, slecht slapen en de buik kan dikker worden.

Ja, het is even anders dan je gewend bent, kon je eerst nog geduld opbrengen in allerlei situaties, nu is er minder geduld, ook je smaak voor voedsel kan zich wijzigen als je voorkeur voor je werk dat je doet en de mensen met wie je bent.

En dat allemaal omdat je hormonen wijzigen. Hormonen zijn stofjes die het lichaam aanmaakt om allerlei processen in het lichaam op gang te houden en te zorgen dat jij je goed voelt. Voor en na de overgang wijzigen de hormenen, de oestrogeen die normaal wordt aangemaakt om een ei te produceren dat bevrucht zou kunnen worden, daalt, soms hard, dat je lichaam signalen begint af te geven. Het wil graag dat je luistert, maar nog niet gewend aan een yin stand kan het zijn dat je yang doorbeweegt.

Yin en Yang zijn twee termen die je wellicht kent, en mocht dat niet zo zijn; yin is donker, de aandacht naar binnen bewegen, een situatie accepteren zoals deze is, ruimte maken om te herstellen en yang is licht, de aandacht naar buiten bewegen, doorbewegen ondanks de weerstand van het lichaam. Eigenlijk wordt er van je gevraagd, om het de jaren voor de overgang wat rustiger aan te gaan doen, te luisteren naar de signalen van het lichaam en begrijpen wat nodig is om het evenwicht te bewaren.

Het evenwicht wordt aangetast in de jaren voor de overgang, ten goede voor jezelf om maatregelen te treffen die helpen om terug te komen in evenwicht.

Zelf, ben ik er door heen bewogen, een knieblessure en een retreat van mijn partner hebben mij geholpen het evenwicht te herstellen, ruimte te maken voor mijzelf, te kijken naar mijn voedsel dat ik eet, mijn werk dat ik doe en weer te mogen voelen dat het met mij doet.

Heel belangrijk is oog te hebben voor je gevoelens, je voedsel en minder yang te gaan bewegen. Het is maar van tijdelijke aard, ongeveer een jaar of twee kun je nodig hebben om orde op zaken te stellen en soms kan dit langer zijn. In de jaren voor het moment dat mijn menstruatie stopte heb ik kennis gemaakt met Hormoon Yoga, een reeks van oefeningen samengesteld door Dinah Rodriquez. 

In de lessenreeks HormoonYoga voor, tijdens en na de overgang, geef ik in les 1 uitleg over de overgang,  en leer ik je de basiselementen door van deze reeks van Yoga: ademhaling Ujjayi en Bastrika, bandha's (energiesloten) en het sturen van energie. Bastrika is een techniek waarbij we actief uitademen en passief inademen. In les 2 leer je de oefenreeks: HormoonYoga, deze reeks is zo opgebouwd dat zon en maan energie elkaar afwisselen, en de grootste veroorzaker van ongemak: Stress wordt geneutraliseerd.  Les 3 tot slot, praat ik over voeding, hoe je minder stress kunt genereren in je dagelijks leven en hoe je de slaap kunt verbeteren tijdens de overgang. In oktober 2021geef ik deze lessen reeks op donderdag 9.30 uur! Leuk als je meedoet.

Wil je liever een op een informatie en training ontvangen tijdens de jaren van de overgang, dat kan ook! In mijn studio geef ik personal training. 

Ik wens je een hele fijne dag,

Namaste,

Catharina Blijlevens

Laat je innerlijk stralen!


Reacties

Populaire posts van deze blog

Over mijn linkerhand

Yogatherapie, zelfhelend vermogen

Zorg voor ontspanning