Overspannen thuis


Overspannen thuis houd in dat je teveel spanning hebt geleverd, dat het de hoogste tijd is om thuis tot rust te komen. Thuis is de plaats waar je naar toe beweegt om op te laden, waar je kunt zijn wie je bent, zonder dat de hele wereld over je heen valt, je respecteert en met rust laat.

Met rust gelaten worden is ook wat jij wilt, je baalt ervan dat het zover is gekomen, en dat hoeft niemand te weten, want eerst wil jij weer weten waarom je het zover hebt laten gaan, dat je in het nu niet meer kunt handelen, maar noodgedwongen thuis zit.

In plaats van om je heen te kijken, wordt er gezegd, ga maar eens kijken waarom je dat doet, waarom je nooit met je eigen leven bezig bent, maar altijd met het leven van een ander.

Waar komt dat toch vandaan, dat je niet gezien bent, veronderstelt dat je alleen maar gezien wordt als je zoveel inspanning levert. Wat is toch het zaadje van deze inspanning?

Zaadjes je kunt ze iedere keer weer laten ontkiemen, ze leveren iets op waar de hele wereld van kan smullen, in positieve of negatieve zin. Nu is de uitkomst voor jezelf dat je overspannen bent, dus ja de ander heeft er iets positiefs aan over gehouden, maar jij niet, jij ligt als een vaatdoek op de bank. Alles heb je gegeven voor je moment of fame, een schouderklopje. Je hebt het goed gedaan.

Je hebt het goed gedaan, alleen je hebt jezelf behoorlijk verwaarloosd niet in acht genomen wat je nodig hebt, alleen een verlangen ingevuld, ik wil bewijzen, gehoord worden, gezien worden.

Maar daar gaat het niet om als je overspannen thuis zit, eerst weer kijken, voelen, wat heb ik nodig om te zijn in evenwicht. Terug te komen in harmonie, mijzelf een schouderklop geven en vooral niet mijzelf de schuld blijven geven van het resultaat.

Het is niet erg dat je overspannen thuis bent, het is goed om weer helemaal thuis te komen bij jezelf, te onderzoeken wat ik doe, word ik daar blij van, of maakt het mij ongelukkig, het zijn beide staten waar jij invloed op hebt, je hoeft niet te blijven doordraven in het zelfde stramien, je kunt het anders gaan doen, door eerst weer helemaal bij jezelf thuis te komen, je de vraag te stellen: Wat ik doe is dat de wens van mijzelf of van mijn omgeving? Vandaar uit weer rustig naar buiten bewegen, en dat kan soms zijn dat je dan een andere rol gaat vervullen dan die je daar voor had.

Dat is helemaal niet erg, dat is uitkomen voor je ware gevoelens, dan hoef je niets te bewijzen, dan is de kans dat je overspannen thuis komt te zitten klein, glimlach je weer en lever je een hele grote dienst aan jezelf en de omgeving!

Zelf heb ik dat ook meegemaakt, overspannen thuis, twee keer en nu kan ik het voorkomen. Wat heb ik gedaan? De laatste drie regels van de niyama's toegepast: een, routines beoefenen die mijn lichaam in goede conditie houden, twee zelfstudie, wat zijn mijn patronen? En drie, wat geef ik terug aan de schepper, wat is mijn kernkwaliteit die mij laat stralen? 

Niyama's is een van de acht paden van Yoga, die je voorbereiden op de de eindstaat van Yoga: harmonie en evenwicht! De acht paden van Yoga kun je inzetten om te onthechten van het resultaat dat zorgt voor onrust en disbalans. 

In het nu geef ik hier les in, dat is een hele andere functie dan die ik had toen ik de eerste keer overspannen werd en dat is helemaal niet erg, in het nu straal ik en weet ik wanneer ik naar huis moet gaan om tot rust te komen!

Namaste,

Catharina Blijlevens

Laat je innerlijk stralen!





Reacties

Populaire posts van deze blog

Over mijn linkerhand

Yogatherapie, zelfhelend vermogen

Zorg voor ontspanning