Yoga is geen sport


Yoga is geen sport. De wetenschap van Yoga staat opgeschreven in de Yoga sutras, dit boek is geschreven voordat Christus op de aarde incarneerde. In het boek staat opgeschreven de leer van Yoga. Het bestaat uit 196 aforismen die onder andere aangeven wat Yoga is. Deze 196 aforismen zijn verdeeld over vier hoofdstukken. 

Het eerste hoofdstuk vangt al spoedig aan met wat Yoga is: het tot stilstand brengen van de wervelingen van de geest, en mocht dat niet lukken dan wordt in hoofdstuk twee aangegeven hoe je dit kunt tegengaan, hier kom je aanwijzingen tegen over de beoefening van Yoga of het opbouwen van een discipline die zorgt dat hetgeen door de geest is opgeroepen ongedaan kan worden gemaakt. Dit hoofdstuk bereidt voor op het werk van hoofdstuk drie, meditatie en verworvenheden. Hoofdstuk vier tot slot is gewijd aan vrijheid, leven in evenwicht.

In de Yoga sutras staan geen Yoga houdingen opgeschreven, wat wel staat opgeschreven is dat de houding die je aanneemt voor meditatie, het middel om geest tot rust te brengen, stevig en stabiel moet zijn, edoch met een milde inspanning of aanspanning zodat de energie van de ene zich gemakkelijk kan bewegen van de ondergelegen pool naar de bovengelegen pool.

Mijn eerste ervaring met Yoga was in 1999, toen ik nog actief was op de sportschool en mij fysiek inspande om mijn lichaam in goede conditie te houden, ik was toen niet echt bezig, met het innerlijk werk dat in Yoga wel aan bod komt.

Yoga is voelen en ervaren, niet wegstappen van je gevoelens en emoties maar ze er laten zijn, je er vervolgens niet aan hechten, maar onderzoeken wat ze je in het hier en nu willen zeggen.

Yoga is luisteren naar je lichaam en als het in nood is maatregelen treffen om dit op te heffen, en dan kan het wel eens gebeuren dat je een rekking of strekking voor het lichaam moet uitvoeren om de energie weer door het lichaam te laten bewegen.

Yoga is ook, je bewust zijn, verantwoording nemen voor je acties en daden, dat deze wellicht de oorzaak zijn van wat je overkomt, en soms kun je er niet bij, bij de oorzaak van hetgeen je overkomt, maar door geduldig te oefenen, zal het zich openbaren, dat is slechts een kwestie van vertrouwen.

Yoga is dus geen sport, het is een heel handig middel om in te zetten als je ongemak ervaart: ongemak in de vorm van ziekte, een gebrek, een blessure of gedachten die het evenwicht verstoren. 

Mijn evenwicht werd ernstig verstoord in 2018, een knieblessure bracht mij tot stilstand: een overrekte knieband blokkeerde mijn knie volledig. Aan de hand van een MRI werd vastgesteld dat mijn knieschijf er slecht aan toe was, beginnende slijtage. "Wellicht artrose, zei de orthopeed, maar ging hij verder eerst zes weken rust en steun van een brace, dan pas zal ik beslissen of u geopereerd moet worden."

Die zes weken gebruikte ik voor het innerlijk werk, dook met mijn aandacht in mijn knie en de andere velden van het menselijk lichaam, met een goed resultaat. "Dat ziet er goed uit! zei de goede man tegen mij. Gaat u zeker door met Yoga en Pilates, want dat heeft u mede geholpen dat u nu de knie weer zo goed kunt bewegen. Ik ga niet in u snijden, blijf Yoga en Pilates beoefenen want dat heeft zeker geholpen bij uw herstel. Mijn advies aan u: ga hier mee door!"

Yoga werkt dus therapeutisch en dat is op dit moment toegestaan. Bij mij in de studio is Yoga geen sport, het is een fantastisch middel om de mens en de aarde te helpen om door deze lastige tijd te bewegen.

Een tijd waarin we uitgenodigd worden mee te denken hoe we de mens gezond kunnen houden, en hoe wij kunnen bijdragen om de zorg te ontlasten en van de aarde weer een fijne plek te maken.

Mijn Yoga school is open voor een ieder die net als ik nieuwsgierig is, weet dat Yoga geen sport is, maar een prachtige leer is om het evenwicht op deze aarde te herstellen. 

Namaste,

Catharina Blijlevens

Laat je innerlijk stralen!








Reacties

Populaire posts van deze blog

Over mijn linkerhand

Yogatherapie, zelfhelend vermogen

Zorg voor ontspanning